Vormgeven van het brochesboeket

Eerder heb ik verteld hoe ik aan de broches ben gekomen en over hoe we zijn begonnen met het maken van mijn boeket. Nadat we alle broches op steeltjes hadden geplaatst zijn we gaan uitproberen hoe we de broches het beste zouden kunnen bevestigen aan elkaar. We waren er al snel over uit dat we se stelen om elkaar zouden draaien om een handvat te creëren. 

 

Wat heb je nodig:

  • ca 50 broches op steeltjes (zie “hoe we zijn begonnnen”)
  • dun metaaldraad
  • steviger metaaldraad
  • satijnlint (ik heb iets van 7m gebruikt)
  • een tang om de metaaldraad mee te buigen

Lees hier meer:

1. Samenstellen vn het boeket

We hebben een broche uitgezocht die de kern van het boeket zou worden en deze hebben we omringd met andere broches en herhaal dit net zolang jebroches hebt. Hou bij het vormen rekening met kleur en vorm van de broches. Zorg ervoor dat de broches goed aan elkaar vast zitten door met een dunnere metaaldraad door de sluitingen van de broches heen te “vlechten”. Hou ook rekening met de bolle vorm van het boeket. De stelen kunnen om elkaar heen worden gedraaid zodat ze een handvat vormen.

Hier kun je de constructie onder de broches goed zien. Voor de stelen van de broches is gebruik gemaakt van stugge metaaldraad. De extra metaaldraad die we hebben gebruikt om de broches onderling aan elkaar vastmaken is flexibel.

2. De afwerking

Maar hoe krijg je een mooi handvat zonder dat je de contructie ziet? Ik heb op de markt satijnlint gekocht. Volgens mij heb ik ongeveer €7 betaald voor 7 meter lint. Ik wist niet precies hoeveel ik nodig zou hebben… maar je kan beter wat meer kopen dan te weinig. Met behulp van voorbeelden van soortgelijke boeketten die ik op internet heb gevonden zijn we gaan experimenteren.

De zijkant van het handvat (wat de broches “ondersteunt”) is gemaakt van stukken dubbelgevouwen lint, vastgemaakt op steeltjes (zoals de broches). Hieronder zie je de consturctie als je de gaten aan de zijkant hebt afgedicht.

3. Het handvat

 Daarna is een watten laag om het handvat gedraaid en om hier overheen is satijnlint gewikkeld. Zorg ervoor dat dit strak gebeurd. Je kan de uiteinden afwerken met speldjes, al dan niet afgewerkt met parelknopjes. Als dit niet voldoende is kun je ook eea extra lijmen, maar zorg er dan wel voor dat dit stevig genoeg is en dat je geen lijmklodders achter laat.

Het eind resultaat

Had ik al ooit verteld hoe blij ik ben met mijn schoonmoeder? Zonder haar was dit project nooit wat geworden. Super bedankt, Bets!!

Alle foto’s zijn persoonlijke foto’s.

Over Kippie

Ik ben een kersverse bruid, die na het plannen van haar eigen bruiloft nog steeds overloopt met bruiloftsideeeën.
Dit bericht werd geplaatst in Boeket van broches, DIY, Inspiratie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Vormgeven van het brochesboeket

  1. Fabienne zegt:

    Wauw!! Erg goed en netjes gemaakt!

  2. Monica zegt:

    You’re my hero!
    Echt!
    Mo

  3. Monica zegt:

    Hé, ik ben ineens Broche en Ebay-verslaafd! Gek hè?!
    Maar die allermooiste ‘lots’ zijn wel moeilijk om op te bieden. Er zit altijd wel iemand me (geniepig) in de laatste seconde te overbieden.
    Damn!
    🙂

  4. Monica zegt:

    Nou het is gelukt hoor.
    De wedding was gisteren (20-10-2010) en ook het boeket was een groot success.
    Echt super dat je hier op je blog hebt uitgelegd hoe jij het gedaan hebt. Daar hadden mijn vriend (toen nog, nu dus mijn man… brrr wat klinkt dat gek)en ik heel veel aan.
    🙂
    Wil je um zien?

    Hopelijk doen de links het…

  5. Pingback: Hoe cool is dit bruidspaar?! — Arnhems Meisje

  6. Anouk zegt:

    Super leuk dat je heel de uitleg op internet heb geplaats. Je maakt hier veel mensen, vooral ik nu erg blij mee!
    Ik vind het een geweldig idee en ben al druk aan het verzamelen.

    Bedankt!
    Groetjes Anouk

  7. Fabienne zegt:

    Ik ben ook begonnen, het word zooo gaaf!
    bedankt voor de uitleg!
    Fabienne

  8. Anouk zegt:

    Inmiddels bijna klaar met verzamelen! Binnenkort maar eens druk aan de slag! Met natuurlijk jou uitleg naast me ;)!

    Groetjes Anouk

  9. Dei zegt:

    Wow echt iets voor mij, hoe lang duurde het voordat de pakketjes uit Amerika binnen waren?
    Of bestelde jullie alles via Nederland?
    Ik heb in ieder geval de eerste twee biedingen al gedaan…

    Groetjes
    Dei

  10. Janneke zegt:

    Bedankt voor de !!!! Ik ben volop bezig dankzij jou goede uitleg 🙂

  11. Janneke zegt:

    voor de uitleg…..

  12. Janneke zegt:

    Ik ben erg benieuwd naar de andere resultaten, willen jullie dit delen?
    Zelf ben ik geïnspireerd geraakt door deze pagina om mijn eigen proces te fotograferen (ook leuk voor later).

  13. Linda zegt:

    Om een mooi handvat te creeren hoef je de stelen niet helemaal tot onderaan door te wikkelen.
    Het is genoeg om twee,drie slagen te geven en verder je draadstelen naar beneden leggen, netjes langs elkaar. zo krijg je een dunner en netter handvat (kleine tip). Afwerken met caoetchoek (verkrijgbaar in een bloemenzaak) voorkomt dat het lint gaat glijden tijdens het afwerken. Ik vind het een leuk idee!!

  14. caroline zegt:

    Super bedankt voor deze blog!!! Ben ik even blij dat mijn ouders een sieradenwinkel hadden vroeger en daar nog aardig wat restanten van hebben!! Ga gelijk snuffelen!

  15. Lenie zegt:

    Via een klant nam ik een kijkje op deze blog. Ben onder de indruk hoe jullie zonder ervaring zo’n mooi boeket hebben gemaakt, wsl onbewust hebben jullie heel goede technische keuzes gemaakt!
    Met een prachtig resultaat!

    K zal graag deze blog bij onze klanten onder de aandacht brengen

    Lenie
    goedkoop-bloemschikken.nl

  16. Martine zegt:

    Ha allemaal,

    Een mooie boeket, maar een veel te ingewikkelde manier! Het kan zoveel simpeler door een bezemsteel en een schuimbol (formido) te gebruiken!

    Zie hier het instructiefilmpje: http://www.theknot.com/videos/brooch-bouquet-diy?id=2168264019001

    Via de website: http://www.aliexpress.com/store/806211 kun je heel veel goedkope broches vinden in heel veel soorten en maten. Ze kosten echt niets en verzending is heel snel. Ik heb via die website basisknoopjes (op naaldjes geplakt) en broches gekocht (in één kleur) en die afgewisseld met erfstukken in de familie. Op die manier word je boeket (met alle respect) een stuk minder rommelig…al is het natuurlijk wat je mooi vindt! Daarnaast scheelt het heel; veel zoektijd op tweedehands sites en rommelmarkten.

    Hoop dat anderen wat aan mijn tips hebben. Zelf verkoop ik veel bruidssieraden van zoetwaterparels tegen hele fijne prijzen: http://www.passionforpearls.nl. Neem er eens een kijkje!

  17. My brother recommended I might like this website. He was
    entirely right. This post truly made my day.
    You can not imagine simply how much time I had spent for this
    information! Thanks!

Geef een reactie

